Foredrag 2019

Her kan du se både vores afholdte og kommende foredrag i 2019.

Vi bestræber os på at lave et afvekslende program, der selvfølgelig handler om Sydslesvig og grænselandet, men også berører emner som national identitet, historie, personlige skæbner med mere.

25. februar
Filmaften om Rumænien ved Per Knudsen, medlem af ”Remets Venner”.

25. marts
Flemming Meyer: Sydslesvig i dag.

29. april
Esben Buch …fortæller i Grænseforeningen om det gamle Aalborg – krydret med naturoplevelser. Og afholdt generalforsamling.

24. til den 26. maj: Deltagelse i De danske Årsmøder i Sydslesvig.

23. september
Tidligere generalkonsul Henrik Becker Christensen: Første verdenskrigs afslutning og grænselandet.

• 21. oktober
    Uffe Østergaard: EU og nationale mindretal – se mere nede…
  • 25. november
    Juleafslutning ~ glögg, hygge og fællessang med Gaardsangerne fra Aalborg.

UFFE ØSTERGAARD: EU OG NATIONALE MINDRETAL

Mandag d. 21. oktober 2019 kl. 19.00
Oprindeligt planlagt til at foregå på:
Vejgaard Bibliotek,
Hadsundvej  35, Aalborg

OBS OBS OBS OBS OBS OBS
Det afholdes IKKE på Vejgaard Bibliotek, Hadsundvej  35, Aalborg

Arrangementet er blevet flyttet!

Mødet afholdes i stedet for i:
Hasseris kirkes krypt,
Thorsens Allè 2, 9000 Aalborg
– stadig kl. 19.00

Uffe Østergaard, professor emeritus i europæisk historie fra CBS,  vil for mange være en kendt skikkelse: En kendt debattør, der har beskæftiger sig med identitetshistorie, herunder navnlig national identitet. Emner som vi skal høre om i aften.

Det ser ud til at nationale mindretal vil blive ved med at være med os. Til trods for bestræbelserne på at få staterne til svare til folkenes sprog og kultur i det 20. århundrede.

Det skyldes at ethvert nyt anerkendt mindretal straks bliver til et flertal, som producerer nye mindretal. EU har med Københavnskriteriernes krav om respekt for retsstatslige kriterier og demokrati gjort en stor indsats for mindretallene, samtidig med at borgerne i kraft af det frie marked har fået en lang række individuelle rettigheder.

Alligevel kan man ikke sige at situationen er problemløs. Mere vil åbenbart have mere, og vi ser stadig flere grupper stille krav om selvstændighed med katalanernes krav om at blive en ny nationalstat i spidsen. Der er mindst en halv snes potentielle nye stater i Europa. Trods Europarådets behjertede indsats for menneskerettigheder og EU’s pragmatisme ser det ikke ud til at stadig flere nationalstater er løsningen, snarere den mindst ringe løsning på en håbløs spiral af vold som i eks-Jugoslavien. Uffe vil belyse disse både alvorlige og spændende emner.

Arrangementet afholdes i samarbejde med FolkeUniversitetet